THE REAL ME OF 2010

THE REAL ME OF 2010
Seorang aktivis Kajian Sosial, mempunyai semangat yang jitu untuk memartabatkan Kajian Sosial

Sunday, December 27, 2009

IPBA ... in home

Kene datang IPBA awal...kenapa ek..scary pulak...huhu

tak pelah..gi je la...

kepada kawan ku yang dh beli tiket mcm aku..selamat le tiket flight anda...kepada yang kena tukar tiket flight..kene bayar denda...takziah aku ucap...haha..aku?? gi ngan bus je la...hihihi...


takde pape nak tulis..haha..
mood- tgu masa pulang je lah...packing barang yang tak banyak..juga mengira duit untuk masa depan...hahaha

Monday, December 21, 2009

Hari spek HITAM sedunia



(POKKA-memakai spek itam juga)
p/s-pokka jange maroh deh..glamer mung kat blog aku neh..hahaha




( KAK JEK NGAN spek nyer)----
p/s-jang oh jang....hehe


href="http://2.bp.blogspot.com/_hovRkd8BjaU/SzBUzr0FrzI/AAAAAAAAAJQ/j6JOKDcGuVM/s1600-h/DSCN0619.JPG">

( KILA--HEHE)--kredit to sape ntah y amik gambar---perasan sume spek y dipakai oleh kami adalag SAMA !! hahahhaha

info-kebaikan spek itam

KACA mata hitam selain berfungsi sebagai pelindung mata daripada panahan terik matahari, ia juga menjadi simbol fesyen yang wajib dimiliki.

Menurut Pakar Perunding Fesyen, Faizal Hamid, kaca mata hitam adalah alternatif kepada mereka yang mahukan barangan seperti beg tangan dan pakaian daripada jenama mewah tapi tidak mampu dimiliki disebabkan harga yang tinggi melampau.

"Sememangnya kasut, alat solek atau wangian berjenama masih lagi dalam lingkungan produk yang boleh dimiliki kebanyakan kita tetapi ia tidak mempunyai impak segera (instant impact) seperti yang boleh dilihat apabila anda memakai kaca mata hitam berjenama antarabangsa.

"Kaca mata hitam bukan hanya boleh memberi nafas baru kepada pakaian yang kita ada malahan ia adalah satu cara yang paling ekonomi untuk kita mengikut peredaran gaya ataupun tren terkini," katanya.

Katanya, pencinta fesyen menggunakan kaca mata bukan saja sebagai membuktikan mereka mendapat kelebihan daripada penggunaan barangan berkenaan tapi juga untuk menunjukkan impak daripada pemakaian kaca mata hitam itu.

Kini lebih banyak lagi jenama kaca mata hitam yang tidak begitu mahal ada di pasaran dibandingkan dengan kategori aksesori yang lain. Sememangnya kaca mata hitam punyai pelbagai pilihan rekaan dalam bentuk, saiz, hiasan dan perincian berbeza sesuai cita rasa semua individu," katanya.

Pembeli tidak lagi membeli kaca mata hitam semata-mata untuk melindungi mata dari pancaran UV kerana tarikan kaca mata hitam bersaiz besar menjadi kegilaan mencerminkan keperluan untuk penjagaan mata dalam gaya baru yang lebih hangat.

"Gaya paling terbaru dan popular adalah yang diinspirasikan daripada gaya kaca mata hitam ilham retro 50an. Bingkai plastik kembali dengan gaya kontemporari ilham mata kucing yang mengingatkan kita pada ikon filem barat seperti Marilyn Monroe," katanya.

Faizal mengingatkan pencinta fesyen supaya mendapatkan kaca mata hitam berjenama semasa ia masih dalam lingkungan harga yang berpatutan sebelum ia tersenarai di dalam kategori barangan mewah yang tidak mampu dimiliki suatu masa nanti.

"Jika anda tidak percaya lihat saja kaca mata hitam edisi terhad Bottega Veneta yang bingkainya diperbuat daripada tanduk semula jadi. Ia bahan yang paling eksklusif dan unik malah ada juga jenama terkenal yang menghiasi koleksi kaca mata hitam jenama mereka penuh dengan butiran berlian.

"Rekaan yang hebat ini bukan dijual dengan harga ratusan ringgit tapi sebaliknya ribuan malahan hingga mencecah puluhan ribu ringgit," katanya.

Memilih kaca mata hitam

Ramai tidak menyedari kacamata yang dijual di pasaran boleh dibezakan kegunaannya berdasarkan warna lensa, bentuk bingkai dan jenis cermin.

Menurut Pengurus Pemasaran City Chain Sdn Bhd, Chang Suling, seseorang yang berhasrat membeli cermin mata hitam perlu memastikan keperluannya sama ada untuk gaya, aktiviti luar atau dalam bangunan.

"Lensa berwarna gelap seperti hijau gelap, coklat dan kelabu antara pilihan paling popular sesuai aktiviti siang misalnya ketika pemanduan manakala lensa warna cerah khusus untuk waktu malam.

"Bagaimanapun, lensa dua tona kini menjadi pilihan ramai penggemar kaca mata hitam kerana ia boleh digunakan untuk aktiviti di sebelah malam atau siang hari," katanya.

Selain itu, turut diperkenalkan di pasaran adalah sejenis cermin mata hitam yang menggunakan cermin polarized. Kelebihan cermin berkenaan adalah ia mampu melaras kemasukan cahaya dan silau membuatkan pemandangan menjadi jelas.

"Cermin mata polarized sesuai dikenakan semasa memandu di waktu malam, ketika hujan atau apabila pandangan kabur disebabkan jalan berdebu.

"Ada juga jenis cermin mata hitam yang direka khusus untuk kecantikan. 'Mirror coating' adalah lensa yang memantul cahaya dan kebaikannya, pemilik boleh menyembunyikan mata daripada pandangan yang tidak diingini," katanya.

Namun, apa juga kegunaan dan keperluan cermin mata hitam berkenaan, Chang menasihatkan pembeli supaya membeli cermin mata yang mempunyai pelindung UV bagi melindungi mata daripada sinaran cahaya matahari secara terus.

INFO:

* Kaca mata hitam berbingkai kristal telus sinar antara rekaan bingkai yang tidak kurang hebat musim ini.

* Cermin mata hitam berbentuk aviator adalah belian yang terbaik kerana rekaannya tidak lapuk dek zaman.

* Ketika memilih cermin mata, pastikan bingkai di bahagian pipi tidak menyentuh kulit untuk mengurangkan tekanan di bahagian hidung.

* Individu bertudung dinasihatkan memilih tangkai cermin mata yang lurus bagi memudahkan pemakaian.

* Elakkan membeli cermin mata hitam di negara Eropah kerana rekaan bingkai khusus untuk fizikal wajah mereka dibuat melengkung manakala wajah Asia sesuai bingkai potongan lurus.


----------aku bukan pengguna spek itam------------------------
tapi aku buat tintet spek aku sebab protek mata aku dari cahaya matahari..ahaks!

kajian sosial...WAKTU BERSAMA-SAMA


(SUKAN TAHUNAN)----BIRU THE BEST/





(MAIN BOLING-CADANGAN ENCIK HAMZAH,TP dia datang lewat..takpe lect kesayangan)






(NI LATIHAN CHORAL SPEAKING)





Tiga gambar
tempat berbeza
perasaan tak sama
tapi pengalaman yang di timba
majulah kamu .....





motif-aku saja nak letak..benda yang penah aku buat ngn kawan kelas..benda baik la..haha..mana ada melakukan kejahatan sebagai pelajar skema macam aku..atau lebey tepat..nerd kot...wakaka

rasa tak pandai sikit




Agak geram sikit...kenapa tak pandai teknologi...tp tu lah..orang tua kata kene blaja benda nih..aku rasa bersalah kat member kelas..maafkan kila , kila tak dapat update blog kelas..email tak le tembus...huhu..


tak tahu nak kata ape dah
sungguh merasa sedikit hampa
i wish i would post something
after exam hari tu

sedikit tertekan....huhu :(

pape pun i love PPISM KS dahulu
try nak jadi moderator yang baik
huhuuhhuhu


diambang kesedihan :(

nak jadi pendekar






tergelak juga nampaknyer dengar title kat atas..nak jadi pendekar..haha...pasni tiap malam mahu meneruskan kegiatan martial arts sebab aku rasa aku bertanggung jawab untuk belajar SILAT....never minds jika nothing,boleh gain something..untuk improve diri aku jugak..kalu dulu taekwando aku tak larat...n masalah kekangan masa memang cemburu aku..Tapi aku rasa aku boleh buat...dua jam latihan ,tak lama..

pas aku baca artikel sal silat aku nak share artikel tu kat sini: take a look ya!

GARIS PANDUAN SILAT

MENURUT ISLAM







1. TUJUAN



1.1. Garis panduan ini disediakan untuk dijadikan panduan kepada umat Islam khususnya mereka yang terlibat dengan amalan seni mempertahankan diri tradisional (silat) supaya terhindar dari amalan yang bertentangan dengan akidah dan syariat Islam yang sebenar.





2. PENDAHULUAN



2.1. Islam amat menitikberatkan soal-soal akidah dan syariah. Segala amalan dan kepercayaan yang tidak berdasarkan kepada sumber-sumber asal Al-Quran, Hadis, Ijmak dan Qias adalah ditolak. Kepercayaan-kepercayaan dan amalan-amalan tertentu dalam masyarakat Islam di Malaysia sedikit sebanyak ada hubungkaitnya dengan pengaruh fahaman Anamisme, Dinamisme, Hindu, Buddha dan Syiah (Ghulu) yang sebahagiannya telah menjadi darah daging kepada pengamal suci mempertahankan diri tradisional (silat). Oleh itu gari panduan ini perlu dijadikan asas dan panduan supaya dapat mengelakkan diri dari terjerumus ke dalam penyelewengan akidah dan syariat Islam. Allah berfirman dalam surah Yunus, ayat 106:


ولا تدع من دون الله ما لا ينفعك ولا يضرك فان فعلت فانك اذا من الظالمين

(سورة يونس : 106)



Bermaksud:



“Dan janganlah kamu menyembah apa-apa yang tidak memberi manfaat dan tidak (pula) memberi mudharat kepadamu selain Allah; sebab jika kamu berbuat (yang demikian) itu, maka sesungguhnya kamu termasuk orang-orang yang zalim”.





2.2. Dalam sejarah Islam memang wujud pahlawan-pahlawan yang tekemuka di kalangan para sahabat Rasulullah s.a.w. Mereka telah berjuang menentang Musyrikin Quraisy dan penentang-penentang ajaran Islam dari kalangan Munafikin. Antara sahabat berkenaan ialah Saidina Ali, Khalid Ibnu Walid, Amru b. As-As, Abu Ubaidah b. Al-Jarrah, Saad b. Abi Waqas dan lain-lain lagi. Di dalam Al-Quran didapati banyak ayat-ayat yang menunjukkan bahawa perlunya umat Islam mempersiapkan diri dan kelengkapan senjata serta kemudahan-kemudahan yang perlu untuk mempertahankan agama, diri dan negara. Antaranya ayat 61 surah Al-Anfaal:



وان جنحوا للسلم فاجنح لها وتوكل على الله انه هو السميع العليم

(الانفال : 61)



Bermaksud:



“Dan jika mereka (pihak musuh) cenderung kepada perdamaian, maka engkau juga hendaklah cenderung kepadanya serta bertawakkallah kepada Allah. Sesungguhnya Ia Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui”.





2.3. Di dalam ilmu persilatan terdapat beberapa syarat yang perlu dipatuhi sama ada ketika hendak masuk silat, setelah masuk atau selepas tamat dan diijazahkan. Di antara syarat-syarat tersebut:



(a) menyediakan pengeras seperti pulut kuning, limau purut, kain putih, bayaran pengeras dan sebagainya.



(b) mandi dengan air mandian tertentu sebagai lambang membersihkan segala kekotoran zahir dan batin.



(c) tidak boleh meninggalkan sembahyang.



(d) Tidak boleh banyak bertanya ketika guru sedang mengajar atau mempersoalkan sebarang tindakan guru.



(e) Melakukan gerak silat membuka atau menutup gelanggang setiap kali memula atau menamatkan latihan silat.



2.4. Guru memainkan peranan penting di dalam menyampaikan sesuatu ilmu bagi menjamin kesahihan dan kesempurnaan ilmu tersebut. Di dalam ilmu persilatan, guru adalah lambang kesempurnaan.



2.5. Sesuatu seni mempertahankan diri tradisional (silat) itu perlulah didasarkan kepada garis pandua berikut bagi mengenalpasti ianya terhindar dari perkara-perkara yang bercanggah dengan syariat Islam:





(a) Asal Usul Silat



(b) Syarat-Syarat Silat



(c) Guru Silat



(d) Ikrar Sumpah dan Taat Setia



(e) Pantang Larang



(f) Adab



(g) Gerak Langkah



(h) Amalan Dalam Silat



(i) Pengijazahkan



(j) Matlamat Silat





3. GARIS PANDUAN SILAT DAN SENI MEMPERTAHANKAN DIRI



3.1. Asal-Usul Silat



3.1.1. Demi menjaga kesucian akidah Islam, beberapa perkara perlu diambil perhatian iaitu setiap individu atau kumpulan tidak boleh mendakwa bahawa:



(a) Silat mereka bersumber dari Nabi Muhammad s.a.w. para anbia atau diambil dari Al-Quran dan Hadis atau berasal dari amalan para sahabat Nabi s.a.w.



(b) Teknik atau pergerakan persilatannya berasal dari ibadat-ibadat tertentu seperti rukun-rukun sembahyang.



(c) Seni silat mereka bersumberkan mimpi bertemu Rasulullah s.a.w. atau para anbia yang lain atau para sahabat serta ulama.











3.2. Syarat-syarat Silat



3.2.1. Bagi mempastikan syarat-syarat di dalam ilmu persilatan tidak bercanggah dengan ajaran Islam maka:



(a) Semua perkara yang wajib dilakukan atau ditinggalkan oleh seorang Islam, yang mukallaf tidak boleh dijadikan syarat di dalam silat seperti sembahyang, puasa, jangan durhaka kepada ibubapa, sehingga mendatangkan anggapan bahawa perkara wajib tersebut menjadi wajib hanya apabila dijadikan syarat.



(b) Tidak boleh mengaitkan sesuatu pengeras dengan suatu akibat yang dipercayai boleh merosakkan pegangan akidah.



(c) Tidak boleh percaya kepada sial seperti mandi membuang sial atau mandi-mandi tertentu yang dikaitkan dengan persilatan.



(d) Tidak boleh melakukan gerak silat atau bacaan tertentu yang mengandungi unsur-unsur meminta izin atau bantuan dari kuasa-kuasa makhluk “ghaib” dalam acara “gerak membuka atau menutup gelanggang”, “’ayat kebal” atau “pukulan angin maut” atau sembelih ayam dalam gelanggang.



(e) Tidak boleh mentaati guru atau seseorang pada perkara-perkara yang jelas bercanggah dengan akidah dan syariat Islam.



(f) Sebarang syarat yang bertentangan dengan akidah, syariah dan akhlak Islam.





3.3. Guru Silat



3.3.1. Guru silat yang beragama Islam hendaklah bukan terdiri daripada:





(a) mereka yang melakukan perkara-perkara syirik, sama ada melalui perkataan, perbuatan atau iktikad.



(b) mereka yang melakukan maksiat/jenayah dan yang bertentangan dengan moral.



(c) pemecah belah masyarakat.



(d) Mereka yang mentafsir ajaran agama Islam mengikut hawa nafsu.





3.3.2. Jika seseorang guru silat hendak melibatkan diri dalam hal agama hendaklah mengetahui asas-asas agama Islam sama ada fardhu ain atau fardhu kifayah seperti rukun Islam, rukun Iman, cara mengerjakan sembahyang dan sebagainya.



3.3.3. Guru silat dilarang memasukkan atau menggunakan unsur-unsur yang bercanggah dengan Islam seperti sihir dan ilmu kebal di dalam ilmu persilatan.





3.4. Ikrar Sumpah Dan Taat Setia



3.4.1. Sumpah tidak dibolehkan sebaliknya hanya ikrar.



3.4.2. Murid-murid tidak boleh taat secara membuat tuli kepada guru. Mereka hendaklah mengikut perintah guru selama tidak bercanggah dengan perintah Allah.



3.4.3. Sumpah tidak boleh digunakan kepada perkara-perkara yang telahpun diwajibkan di dalam Islam seperti bersumpah akan taat kepada ibubapa, bersumpah akan taat kepada Allah dan Rasul dan sebagainya.



3.4.4. Bacaan-bacaan, amalan dan ikrar yang terdapat di dalam sumpah hendaklah mengandungi perkara-perkara yang tidak bercanggah dengan akidah dan syariat Islam seperti memuja dewa, atau nama berhala.



3.4.5. Di dalam upacara sumpah dan bai’ah sama ada dari segi fizikal atau mental hendaklah tidak mempunyai unsur-unsur yang mensyirikkan Allah dan menjatuhkan maruah seseorang sebagai umat Islam.







3.5. Pantang Larang



3.5.1. Suatu pantang larang hendaklah bukan daripada perkara-perkara yang jelas diwajibkan di dalam Islam seperti tidak meninggalkan sembahyang, jangan berkelahi sesama ahli dan sebagainya.



3.5.2. Suatu pantang larang tidak boleh dikaitkan dengan unsur-unsur pemujaan, meminta izin, perlindungan atau bantuan daripada makhluk-makhluk ghaib seperti larangan berludah kerana ditakuti tidak menjadi.



3.5.3. Tidak boleh memenuhi kehendak pantang larang sehingga melakukan perkara-perkara yang ditegah di dalam Islam seperti meninggalkan tanggungjawab sebagai suami atau isteri dan sebagainya.



3.5.4. Perkara-perkara yang harus dan halal tidak boleh dihukumkan haram.





3.6. Adab



3.6.1. Adab Murid Dengan Guru:



(a) Guru tidak boleh menganggap dirinya yang paling mulia dan tidak pernah bersalah.



(b) Guru hendaklah mengelakkan diri dari dianggap orang yang perlu ditaati secara mutlak.



(c) Guru tidak boleh menganggap orang lain lemah dan lekeh.



(d) Guru hendaklah melarang murid-muridnya memuja, mengagung dan taksub kepadanya.





3.6.2. Adab Sesama Murid Seperguruan:



(a) Seseorang murid tidak boleh memberikan hak secara khusus kepada murid seperguruannya sahaja, seperti memberi ucapan salam, tidak boleh bergaduh sesama ahli dan sebagainya.



(b) Seseorang murid tidak boleh menanam atau mengapi-apikan perasaan bangga diri dan taksub kepada kumpulannya sehingga memandang hina dan negatif kepada orang lain.





3.6.3. Adab Murid Dengan Orang Lain





(a) Seseorang murid tidak boleh mengutamakan guru silat dan murid-murid seperguruannya sehingga mengabaikan hak dan kewajipannya kepada ibubapa, suami, isteri, anak dan ahli keluarga.



(b) Seseorang murit tidak boleh memandang rendah dan hina terhadap orang bukan dari kalangan ahli silatnya.



(c) Seseorang murid yang beragama mesti menjalinkan ikatan persahabatan sama ada sesama ahli atau orang lain.





3.7. Gerak Langkah



(a) Gerak langkah silat tidak boleh dikaitkan dengan zat Allah dan sifat-sifat-Nya atau merupakan maksud di sebalik kalimah atau nama-nama Allah atau sifat-sifatNya.



(b) Gerak langkah silat tidak boleh diertikan sebagai maksud yang tersirat daripada ahli atau jasad Rasulullah s.a.w., para malaikat, nabi-nabi dan orang soleh.



(c) Gerak langkah silat tidak boleh dimaksudkan dengan perkara-perkara yang berkaitan dengan agama Islam atau perlakuan-perlakuan ibadat yang tertentu seperti dua kalimah syahadah dan sembahyang.



3.8. Amalan Dalam Silat



(a) Tidak boleh memuja dan memperhambkan diri kepada sesuatu kuasa atau peribadi yang boleh mendatangkan nasib baik atau buruk kepada seseorang seperti hantu, dewa, keramat, kubur, keris, busut dan sebagainya.



(b) Tidak boleh menggunakan tangkal dan azimat yang mengandungi rajah-rajah atau tulisan-tulisan yang tidak difahami, objek-objek tertentu dan bercampuraduk dengan ayat Al-Quran.



(c) Tidak boleh mengamalkan bacaan-bacaan tertentu yang tidak difahami maknanya dikhuatiri mengandungi kata-kata pemujaan kepada berhala, iblis, syaitan atau nama berhala orang kafir serta bercampur aduk dengan ayat al-Quran.



(d) Tidak boleh meninggalkan ibadat-ibadat wajib yang dituntut di dalam Islam seperti sembahyang lima waktu dan puasa di bulan Ramadan ketika melakukan amalan silat.





3.9. Pengijazahan



(a) Tidak boleh melakukan isyarat sembah atau gerak tubuh yang melambangkan ketundukan yang menyamai atau melebihi ketundukan yang hanya layak kepada Allah sahaja seperti tidak sembah kepada guru.



(b) Tidak boleh melakukan upacara-upacara yang mengandungi unsur-unsur penyembahan, pemujaan, memohon bantuan atau memperhambakan diri kepada kuasa-kuasa atau tenaga-tenaga ghaib seperti mempersembahkan sedulang makanan, menyembelih ayam dan sebagainya.





3.10. Matlamat Silat



(a) Matlamat silat hendaklah matlamat yang baik seperti untuk kesihatan tubuh badan, mendisiplinkan diri, hidup bermasyarakat, untuk mempertahankan diri dari bahaya dan sebagainya.



(b) Matlamat silat tidak boleh:



(i) Untuk membalas dendam, menuntut bela, membuat aniaya, menakut-nakutkan dan mengugut orang lain.

(ii) Untuk menanam sifat berani yang keterlaluan sehingga hilang hormat kepada ibubapa, guru, ahli keluarga dan lain-lain.



(iii) Untuk memupuk sentimen perkauman atau taksub golongan/kumpulan ekstrim agama yang melampau di kalangan ahli.





4. PENUTUP



Dengan mengikut garis panduan ini diharapkan para pengamal silat dan seni mempertahankan diri supaya dapat menghindarkan diri menyimpang daripada ajaran Islam yang benar, agar hidup sentiasa dirahmati Allah S.W.T.











































Jabatan Kemajuan Islam Malaysia,

Kuala Lumpur.

so pas aku baca benda ni banyak kebaikan kat diri aku gak ...lagi satu benda ni benda baru dalam idup aku..benda yang baik..tak salah mencuba...

tak cuba..tak berjaya!

hair band dan tudung....



---contoh tudunng-----




saya nak hair band


sebab nak guna dengan tudung saya a.k.a pengganti telekung

kenapa saya memilih hair band

pertama=mudah nak pakai

kedua=ia sangat kemas

ketiga=macam2 kaler,murah senang nak dipadakan dengan tudung saya

keempat=boleh buat bersukan dan pakai time study pun boleh

so...untuk kelas yang dah nak mula nie. saya memerlukan tudung dan hair band

ada sape nak bagi ke..haha...elok juge tu kalau nak belanja..i wish i dapat...

actually saya nak tudung, nak wat latihan silat..tudung kaler itam..dan hair band untuk dipadankan padanya...

ok tata


nota selipar- bila nak beli masalahnyer

gud bye 2009

2010-yang bakal menjelma is quite challenging...dunno wat makes is challenge for me.But i have plan something for myself..i know i will losing something..apart from that, i dont mind when i losing something,i can gain my life again...so teruk bila tak dapat buat ape yang kita nak..mahu tutup cerita 2009 kerana aku merasakan hidup..pandang ke depan lah....pahit manis 2009,banyak benda yang belajar..kenal manusia,kenal masa,kenal sukan ekspeceli...haha..aku masuk kagum,yang tak penah terlintas nak masuk...akhirnya aku termasuk..haha...kene dedahkan diri dengan benda nih..oke..2010..so many things to do...


part one- pergi amik benda y aku nak amik*insyaallah dapat la berkat y diusahakan
part two- mencari keberkatan dan menambah kematangan sikit..hope dapat la
part three- langsaikan sume benda yang aku tulis dalam planner.tak nak ulang dah sini,benda kat dalam planner tu banyak...aku kene settle satu2...


tiga part nie aku kene settle..aku akan bg hadiah kat diri aku pas langsaikan sume benda nie..and get something new from myself...please i hate when im losing my grip again..its too hurt bila tak dapat langsaikan....bukan langsaikan hutang..setakat nie takde hutang...bebas dr ceti haram..hahaa


my blog..dear blog..is not just blog.aku perlukan tempat untuk aku tulis..semoga tahun yang akan datang umur makin panjang untuk aku ubah segala n jadi makin baik untuk orang sekeliling.....



nota selipar-currently not listening to any song coz dalam sesi berpuasa dari dgr segala lagu...hahahahha

Wednesday, November 18, 2009

Curious aBout Teater NatraH





TEATER :
Natrah
TARIKH & MASA PEMENTASAN :
17-26 November 2009 / 8.30 Malam
TEMPAT :
Panggung Sari, Istana Budaya
PENGARAH :
Erma Fatima
PELAKON :
Maya Karin, Umie Aida, Sofia Jane, Remy Ishak dan Norman Hakim.
Tiket : RM30, RM50, RM70, RM100 & RM150



Pengumuman kepada semua peminat teater..Teater terbaru akan dipentaskan di Istana Budaya..Malangnya aku tak dapat tengok sebab teater ni dipentaskan 30/11/2009..Time ni aku dah takde KL sebab bercuti kat kampung..huhu..Tapi takpe still le tengok perkembangan kat media massa rite? Gunakan teknologi yang ada..huhu..Kalau nak diceritakan kenapa aku minat teater Natrah ni sebab aku dah didedahkan dengan kisah Natrah ni masa aku form 5 masa tengah belajar subjek Sejarah dengan Cikgu Najihah.Thanks cikgu dedahkan aku dengan kisah2 lama yang n sedih pasal Natrah ni.Masa tu aku terfikir gak , baru2 ni aku dapat tahu ada penggiat seni yang akan mempentaskan teater natrah ni..alamak sorry la kalau susunan ayat aku tak betul...hihi..Alhamdulillah Bahasa Melayu akan digunakan sepenuhnye semasa teater ni dipentaskan nanti sebabnyer nak elakkan kontroversi ngn indon..eii apasal la jeles sangat ngan Malaysia..Jadi produksi pun terpaksa la guna BM..Takpe..At least kempen cintai Bahasa Kita Tercapai la jugak bila bahasa kebanggsaan digunakan dalam seni persembahan contohnya..huhu

Kalau nak brief pasal Natrah ni..sebenarnya nama sebenar Natrah ni ialah Bertha Hertogh, seorang wanita keturunan Belanda yang mencetuskan Rusuhan Natrah di Singapura pada 1950 yang berbaur agama dan warna kulit.

Natrah yang dilahirkan di Tijimahi, Jawa, Indonesia telah diserahkan kepada Che Aminah Mohamed ketika berusia lima tahun. Ibu kandungnya Adeline Hunter menyerahkan Natrah kepada Che Aminah tanpa pengetahuan bapanya seorang anggota tentera, Sarjan Adrianus Pertus Hertogh kerana ditawan tentera Jepun pada 1942.

Che Aminah atau Mak Minah pula yang berperanan sebagai penjaga Natrah adalah seorang peniaga kain di Jawa yang berasal dari Kemaman, Terengganu dan membesar dan hidup dalam suasana pendidikan Islam.

Pada 15 Nov 1945, Che Aminah membawa Natrah balik ke Kampung Banggol, Kemaman melalui Singapura atas sebab-sebab keselamatan kerana orang Indonesia ketika itu membenci orang kulit putih yang dianggap bangsa penjajah.

Berlaku perebutan hak penjagaan antara Che Aminah dan ibu bapa Natrah di Belanda. Konflik percintaan antara Natrah dan Mansoor Adabi juga telah menyebabkan berlakunya rusuhan di Singapura...Rusuhan ini terjadi kerana berbaur dengan sentimen agama dan warna kulit. Pada 9 Julai 2009, beliau meninggal dunia pada umur 72 tahun di Huijbergen, Belanda akibat leukemia.

Bercerita pasal teater..Aku memang minat teater cuma kat Malaysia macam tiada sumbangan korporat n anak seni janganlah mengharapkan bayaran yang tinggi kerana bukan wang yang dicari dalam teater yang penting hanyalah kepuasan..based on my research...

Oleh sebab Diana Danielle telah menarik diri,syukur Maya Karin telah dijadikan pengganti bagi melakonkan watak dia sewaktu berusia 13-22 tahun..Tak susah sebenarnya nak cari artis wajah pan asian..Salut kat Maya sebab beliau sanggup menggantikan Diana..Caya lah u Maya ! Aku percaya Maya mampu lakukan yang terbaik sebab beliau dah ada pengalaman beraksi dalam pementasan seperti Bugsy Malone ketika di Bandung, Indonesia pada 1995 serta dua teater Inggeris tempatan, Mahna Mahna (1999) dan In The Mind's Eye.

okey..trimas kepada sesiapa yang sudi baca post i sal teater nih..Majukan teater negara yang semakin dipandang sepi.. ^_^ ..



currently listen to: Balik kampung song

Friday, November 13, 2009

Cinta ku tertinggal di mid valey





hehe.pas abis exam aritu aku g mid ngan mira n edah.well aku nak ikut diorang sebab aku nak beli storage box ngn bayar bil broadband kat situ...dan juge teman edah nak jupe member dia masa kat mrsm dulu..so aku ikut je lah.lepas abis je exam aku lari pecut masuk dalam bilik tukar baju naik cab ke mid.First destination bila sampai, kita orang naik kat GSC g jupe kawan edah..Masa ni ada banyak movie yang baru released..box office tu..hikhik..sedap3..huhu..kan best kalau dungun ada gsc..kalau aku jadi yang berhormat kawasan dungun aku buat gsc satu n pelanggan tetap gsc mestilah aku..gold class lagi..haxhax..


Banyak benda aku buat kat mid..Tengok ragam manusia kl lar...cuci mata..ehem! haha..usha barang..usha punya usha aku tergoda lalu telah membeli beberapa helai baju di jusco..waa..waa.bahaya tau ajak aku masuk jusco..memang payah gile nak kua kalau dah masuk jusco.hihi..aku tak tahu nape..aku suka sangat g mid valey..salah satu sebab sebab sangatlah dekat n banyak barang kot..baju terutamanya.haha.duduk 4 jam pun tak sedar..Duduk KL ni sangat la best sebab ada mid valey.waima kalau aku pindah maktab sekalipun aku tetap akan merindui mid valey...sedap sangat lah..uhuu...



apa planning aku seminggu kat kl ni ek..nak jalan2 ngn kawan aku..ronggeng sampai muntah3..haha...kl i love u !

Tuesday, November 10, 2009

Syakila love supplement


Aku seorang kaki makan supplement..Suka sangat makan supplement..Tapi bagus ke..Masalahnya aku syik tukar2 supplement sesuka hati..Dah berpuluh duit aku dihabiskan untuk beli ubat nih..huhu...

Yang aku tahu aku makan Gingko tak henti2..huhu..Bagus memamng bagus..yang ni aku harus continue sampai tahun depan..Tiap2 bulan2 duit beli gingko..Tapi rasa nak try evening prim rose..Tapi aku rasa macam tak hebat sgt..huhu..ke nak gilir2 sebulan gingko sebulan prim rose..eh tak nak la...just continue dengan gingko tahun depan..pastu kalau rasa nak relax ubat beli blackmore ke..hmm..bgs gak tu...tu jelah pasal ubat nih

Then pasal susu..memandangkan aku rasa aku takut nanti tua2 aku bongkok n tak comel.aku rasa stat umo 2o nie kene minum anlene dah.hok ni akan jadi minuman wajib aku tiap pagi before g kuliah..Then aku nak continue gak dengan oat aku..aku dengan oat sangat tak dapat dipisahkan..Pasal minuman ..tu je lah


Pastu aku rasa aku kene minum madu..Baru otak geliga..haha..Ligat gitu dalam kuliah..Yang ni pas aku usha n try..aku nak continue dengan khel..sebab produk ni madu dengan spirulina..wajib3x


Then jugak..kalau pasal penjagaan kecantikan ke..nantilah aku pikirkan.Masuk umo 20 nie kene grand sikit..haha..Aku nak hargai aku punya umor n badan aku jugak..Juga Otak n perangai n tabiat n tingkah laku kene la jugak ubah..Matang sket...


Bila cakap pasal supplement nie,aku di dedahkan dengan ubat2 nie masa aku kecik2 agi.Time akak n abg aku nak exam,abah aku beli ubat..sebagai sampingan.N bila tiba turn aku pulak..hmm mcm tu jugak..makan ubat..hasilnya alhamdulillah..Usaha dah..kesihatah juga perlulah di jaga..


Disini aku nak buat pengakuan..aku memang addict dengan maggi..sangat tergoda..Tapi aku tak makan kat ipba.Balik umah toksah story la..aku makan je magi kul 12 tengah malam walaupun pada masa tu aku rasa aku tengah JILAT wax kete mak aku n aku tengah KEKAH lilin kat dalam stor...Aku penah makan magi seminggu straight n sampai aku demam 2 minggu.Padan muka ko kila...Padan muka..hahahha..Degil kan~ Abah kata jangan makan magi memandangkan aku ada sakit sendi...Tapi aki degil.makan jugak..N sekarang tak nak dah..huhu..Sebab pe bila g spital..70 hengget kena..Amik ko kila..

Kat sini jugak ingat nak post gambar beberapa botol supplement aku-tapi tak jadi la sebab aku rasa sume ubat aku sangat sulit untuk di publishkan.haha

N now supplement yang baru beli ialah Jus TOk Guru..Sedap . yang ni ada habatus sauda..Sesuai la jugak n melawan penyakit n buat badan aku ada tenaga serta kuat kan minda..hihihihihi...

ok la aku mahukan teruskan perjuangan paper ekonomi ku
bye2
salam jaga kesihatan
mood: like a stone

Wednesday, November 4, 2009

Petang yang selalu ujan





Tiap-tiap petang,ujan.huhu.Maka tak dapat la aku joging..huhu..boringnyer duk dalam bilik ngadap laptop n buku time exam..NAK KELUAR..huhu..petang2 before exam boleh la jugak aku buat lawak dengan kawan2 tapi sekarang dah takde mood nak buat lawak n main macam-macam lagi dengan kawan2 aku..

Ada habit baru la minggu exam nie..aku SELALU lapar bila study..kejap lapar..kejap lapar..nak study je mula ah cari makanan..pastu nak tahu tak?Petang2 ujan woo...pastu aku huyung hayang kat meja study n drama study aku berakhir di katil..TIDAK !!!!!!!!

Bangun la kila oiii..study oiii mak cik..kan nak pointer tinggi...huhuhu..so dikala petang2 yang selalu ujan,maka telah aku snap beberapa gambar untuk tontonan hati aku ketika ribut melanda kawasan lembah pantai..hehehe....

Minggu exam ni gak..aku suka sangat makan sayur,beli semangkuk makan mcm ayam woo..haha...ape2 je lah kila..muahaha...

Tuesday, October 27, 2009

Sila ikut Peraturan.....Kalau X ? GTH



Entri kali ini bukan aku tujukan pada sesiapa,makan cili rasa berapi amik air basuh la mulut ngan asid hidroklorik CAIR !! Mahu berkesan lagi,sila minta maaf kepada orang yang lebih tua lagi k...

Sebagai orang yang baru belajar macam aku,hidup bermasyarakat,walaupun dulu first time masuk sini,jangan harap aku dapat macam2 kemudahan,WAIMA meja study,LOKER,or pape lah aku still bersyukur n still leh blajar..STILL dgr cakap tua dalam umah aku dulu dengan PERATURAN. demo2 sumo apo tahu,MENGOTORKAN SAHAJA...kemas MALAS,APE INGAT KAMI TUKANG SAPU SAPU SEMUA SISA2 ADINDA?

dulu masa ADINDA mula2 masuk,kami BAIK.Tapi adinda2 suma telah MEMIJAK kepala kami,peraturan da,ikut je la..payoh ko demo2 sumo?kami ada kerja nak exam pape lagi,adinda telah membebankan kepala kami..TAHU DOK?????

yang gatai sangat melawan tu apa kejadahnya? adinda lagi tak tahu pengalaman kami dulu,takpenah hidup dengan orang2 terdahulu ..Kalau adinda semua penah hidup dengan orang terdahulu terdahulu tu,adinda tahu la bahawa hidup ni macam mana k..KAMI KAKAK2 semua memang baik hati sangat , tapi KAMU2 semua memang la KURANG AJAR sangat2...

Walaupun aku diam,buat tak tahu,JANGAN INGAT KAMI SUME LEMBUT OK..semua orang ada batasnyer..apa yang aku harap ialah kesedaran..TAK MAHU HORMAT takpe tapi sebagai orang yang memang disiplin n mementingkan PERATURAN MACAM KAMi maka, sila la ikut peraturan..Jangan melanggar peraturan yang telah ditetapkan..Kita hidup bermasyarakat.Apa guna belajar tinggi tapi OTAK LETAK KAT ..............Aku pun malas nak cakap..Buat bazir letrik je ..Bukan mahu membebel..Tapi kepada sesiapa yang membaca entri ni,bukan aku tengah marah2 cuma sebagai peringatan.APA GUNA BELAJAR SOSIALISASI TAPI TAK APLIKASI..

Kami yang tua ni pun tak mahu besarkan mende nie,kami matang,gigi dah tumbuh,geraham bongsu pun dalam proses nak tumbuh sebab tu kami diam je,buat2 tak dengar je..what goes around comes around adinda sekalian.Kami yang lama tinggal disini tahu tempat nie,n suma berkaitan tempat nie,memang dah jaga tempat ni dari dulu..Nak duk sekali wat cara kami,IKUT PERATURAN OK...

Salam seni
lagu: KEBERSIHAN AMALAN KITA BERSAMA...
mOOD=sTUDY UNTUK exam

Cerita kakak dah konvo..huhu



huhu
Tahniah wat kakak aku aka kak nor..Huhu..dah konvo.walaupun pos ni lambat publish sebab gambar konvo tak siap lagi...Ni gambar konvo dah dapat,baru le publish.Comel sikit blog aku.hihi..Sekarang dah jadi doktor,kalau aku sakit,senang la ea.haha..Terima kasih sebab bagi aku pinjam jubah konvo sebab nak posing2 jugak hari tu kat UPM bertarikh 9 ogos.Ni jugak first time ada pengalaman tengok orang konvo sebab tak dapat tengok adik beradik yang lepas konvo sebab time tu ada exam..waa..waa.

Paling best pasal konvo ni sebab aku first time jugak beli bunga hidup..aww.romantik nyer..wangi jugak bau bunga tu..hihi..Then amik gambar sebanyak 300+ tapi akhirnya time nak print aku terpaksa print 90 sahaja dengan alasan banyak sangat gambar..hehe..

Bila lak aku nak konvo..Belajar pun kena rajin2 macam kakak aku la,takle main2 n MALAS.huhu.Walaupun lambat menunggu tapi best sangat,pengalaman yang ternilai makes me wanna be like u..

So tinggal 3 lagi la anak abah yang belom kerja..aku,kak ti n jaja..huhu..so,jangan main2 banyak n jangan degil jugak..huhu..

Sunday, October 25, 2009

GOSSIP..mari2..Dosa menunggu anda


sape suka gosip2 nie aku dapat katakan korang macam poparazzi..Hahaha..Dosa tau amik tau hal orang,orang tak ajak pun..Dah la tu,ish2..Entri ni bukan aku nak tujukan pada sesiapa tapi aku rasa budak pempuan ni tak sah kalau tak gosip,huhu..So aku tak nak la termasuk dalam golongan tersebut yang sedia maklum dikeji taw..

Memang bila kita cakap pasal orang lain kita rasa hepy..hoho..Tapi tak baik tau,ada malaikat nak catat amalan kita.Aku dapat la katakan orang suka gosip ni macam poparazzi jugak la..wartawan mengejar artis?hahaha....

Walaupun minggu depan dah stat exam,tinggal beberapa lagi sukaatan yang aku kena ulangkaji sendiri..kalau tak paham tu aku tujukan soalan kepada kawan2 kelas la nampaknya..ok la.mahu teruskan kerja..

Mood: Baru balik Kuliah
Lagu sekarang: lady Gaga-Paparazzi



We are the crowd, we're c-comin' out
Got my flash on, it's true
Need that picture of you
It so magical, we'd be so fantastical

Leather and jeans, garage glamorous
Not sure what it means
But this photo of us it don't have a price
Ready for those flashing light
'Cause you know that baby, I

I'm your biggest fan, I'll follow you until you love me
Papa, paparazzi
Baby, there's no other superstar, you know that I'll be
Your papa, paparazzi

Promise I'll be kind
But I won't stop until that boy is mine
Baby, you'll be famous, chase you down until you love me
Papa, paparazzi

I'll be your girl backstage at your show
Velvet ropes and guitars
Yeah, cause you're my rock star in between the sets
Eyeliner and cigarettes

Shadow is burnt, yellow dance and we turn
My lashes are dry, purple teardrops I cry
It don't have a price, loving you is cherry pie
Cause you know that baby, I

I'm your biggest fan, I'll follow you until you love me
Papa, paparazzi
Baby, there's no other superstar, you know that I'll be
Your papa, paparazzi

Promise I'll be kind
But I won't stop until that boy is mine
Baby, you'll be famous, chase you down until you love me
Papa, paparazzi

Real good, we dance in the studio
Snap, snap to that shit on the radio
Don't stop for anyone
We're plastic but we still have fun

I'm your biggest fan, I'll follow you until you love me
Papa, paparazzi
Baby, there's no other superstar, you know that I'll be
Your papa, paparazzi

Promise I'll be kind
But I won't stop until that boy is mine
Baby, you'll be famous, chase you down until you love me
Papa, paparazzi

sape2 yang terkenak tu kan,mesti ada peminat aka secter admirer.hehe..so jagalah diri anda jangan sampai nyawa tergadai macam princess Diana yang telah meninggalkan putera2 nya.huhu..sedih2

Saturday, October 24, 2009

Ketika di Putrajaya..Tetiba teringat




ini baju rasmi IPBa..Comel kan?

Al-kisah student IPBA


Tahun lepas masa besday mama,aku daftar masuk ipba lepas tunggu tawaran belajar.14/7/2008.Lama jugak nak tunggu tawaran masa tu tapi aku dah insap.Tapi takmo cite sedih la..Kenapa aku masuk ipba walaupun pada mulanya nak amik performing arts la,mass com la,fisioterapi la,tesl la.Tapi takpe,simpan dulu perasaan tu,jadi cikgu sebab aku boleh deal dengan orang,boleh buat anak murid aku minat performing arts jugak.kan..kan..kan..Tapi aku takmau sosial sangat2 la..huhu..

Ok,masuk IPBA,dah tahu dulu kewujudan ipba sebab aku penah la anta kakak aku yang cikgu bi aka korean pop star,jgn marah sis.hehe.penah la anta dia kursus kat sini.Menginap kat asrama ELTC tu.huhu..Dah setahun setengah kot berlalu..aku belajar kajian sosial.Pada mulanya tak tau apa kejadahnya kajian sosial..Kaji penyakit sosial kah?or belajar sejarah kah?then sampai sem 3 foundation,insyaallah masuk degree tahun depan,tahu la jugak aku sal kajian sosial ni.nanti pas grad aja sivik kewarganegaraan atau kajian tempatan.ok la seronok la jugak,tapi jgn bagi aku blaja math suda.Hancur la result aku mcm result spm aku tu nanti..takmau!!

ni aku brief sal ipba:

International Languages Teacher Training Institute (IPBA) is one of twenty-seven teacher training institutes and colleges under the administration of the Teacher Education Division, Ministry of Education, Malaysia. IPBA provides training and accreditation for both pre-service and The in-service teachers pursuing certificate and diploma level qualifications in the teaching and learning of English.
IPBA is also involved with `twinning' programmes with local and foreign universities that confer the Bachelor in Education degree for the Teaching of English as a Second Language (TESL). In addition, IPBA was set up to accommodate the expanding role of the Teacher Training Division in providing training and development for the teaching and learning of other international languages.IPBA has a team of experienced trainrs to run the various courses on offer. IPBA's status as a centre of excellence for the teaching and learning of international languages, especially English, has been further enhanced by its recent appointment as one of the training agencies for the Malaysian Technical Cooperation Programme (MTCP) by the Economic Planning Unit of the Prime Minister's Department. The MTCP provides technical assistance to developing countries by way of various forms of technical cooperation in areas for which Malaysia has experience and expertise.

hebat kan ipba ni..terletak kat lembah pantai sebelah um
aku nak list kan benda yang aku dah buat kat ipba:

-assingment yang melambak,tu wajib kalo tak mampos kena bunuh ngan lect
-Joging tiap petang,kalu tak aku gemuk
-makan kat kafe,tapi aku suka tapau,environment kafe tak syok
-teater aku dah berteater tahun lepas
-bukak puasa n jamuan hari raya,memang wajib sangat
-main boling,hmm aku tak pandai sgt
-tgk wayang,suka jugak.tp tak sokmo,kopak duitku
-memerap dalam bilik,sebab aku nak putihkan kulit .haha
-Jadi MPP buat beberapa bulan,well aku dah laksanakan tugas aku.Tp aku nak berjuang lagi jika ada kesempatan
-Pergi kem nuqaba kat PD,byk gak aku belaja
-masuk kagum,walau kalah aku dpt pengalaman
-ape lagu ek..byk gak la y aku dah buat.n aku nak maju kedepan..jadi gemilang lagi..proud to have kila kila k...


Berdasarkan selama 3 sem disini,banyak y aku blaja..byk y aku tempuh, n byk kali juga laptop aku nie rosak..kesian tak?kesian sangat kan..wuhuhuhu..

secara konklusinya aku seronok blaja ipba n aku takkan sia sia kan kesusahan aku kat sini dgn kegagalan...sungguh tak mahu..sekian....

mood:dengar radio era sambil sengih2 sensorang
aktiviti selepas ini: g amik gambar konvo...

Ke umah Mentor aka Pak Habib




Gambar semata2 di Sungai Buloh
Happening sangat sebab ada kila kila kan?
letih berjalan kaki
pengalaman beharga
tunggu train delay,naik teksi balik naik van mana ntah kami curi..tak2,kami sewa kot.huahaua.aku naik je asal sampai ipba
balik umah pak habib demam sebab byk makan sate n kena dapat belajar cakap jawa kot.hhihi..enjoyyy !!!

Kesilapan seorang anak seni


Sebelum kata mengorak langkah,sebelum aku taip kat blog ini,aku tarik nafas panjang.Mengeluh panjang kerana sepanjang tahun ni banyak silap aku buat.HMM aku selalu macam ni, lambat tersedar dari lamunan,namun aku syukur sebab aku dah sedar sebelum aku terlambat dan bergelumang dengan benda yang tidak berfaedah.

Disini aku tersedar dengan kedegilan n kelalaian ku..walaupun orang kata aku ok,baik ke,n pujian yang melambak tue,aku rasa asku still bawah.Maknanya tiap2 hari aku kena berubah dan yang paling penting janganlah kita tidak pandai menilai orang kerana manusia yang freshie macam aku mudah ditipu.Masih tidak terlambat untuk aku berhenti,maju ke depan,tanpa pandang ke belankang keran di belakang itu penuh dengan warna hitam pekat ala2 syaitoon.Jahat juge bahasa aku,syaitoon..Tapi bahasa tu tak menunjukkan yang aku ni kasar sangat,cuma orang kata sebagai peringatan kepada diri aku,hidup jangan lah menjadi mcm makhluk laknat yang menyesatkan ramai orang dan aku juga termasuk sekali kot..

Tapi apepun,aku sendiri telah bagi peluang kepada diri aku untuk baiki semuanya..Hanya aku yang boleh ubah..Setelah aku munasabah,terlalu teruk aku rupanya.Tetapi...Ini bukan pengakhiran.Aku orang baru,mahu bahagia belajar,cara hidup yang sihat,hepy bersama teman.Itu saya..Nur Syakilawani .Nama cantek,perangai juga kena cantik kan..Doakan kejayaan dan jadilah insan yang berguna untuk abah n mama..Juga untuk famly aku,kakak n abg aku y banyak bagi support n tolong aku masa aku susah..sayang korang...


Salam anak seni
lagu:new divide-bajet jiwang

I remembered black skies, the lightning all around me
I remembered each flash as time began to blur
Like a startling sign that fate had finally found me
And your voice was all I heard that I get what I deserve

So give me reason to prove me wrong, to wash this memory clean
Let the floods cross the distance in your eyes
Give me reason to fill this hole, connect the space between
Let it be enough to reach the truth that lies across this new divide

There was nothing in sight but memories left abandoned
There was nowhere to hide, the ashes fell like snow
And the ground caved in between where we were standing
And your voice was all I heard that I get what I deserve

So give me reason to prove me wrong, to wash this memory clean
Let the floods cross the distance in your eyes across this new divide

In every loss, in every lie, in every truth that you'd deny
And each regret and each goodbye was a mistake too great to hide
And your voice was all I heard that I get what I deserve

So give me reason to prove me wrong, to wash this memory clean
Let the floods cross the distance in your eyes
Give me reason to fill this hole, connect the space between
Let it be enough to reach the truth that lies across this new divide
Across this new divide, across this new divide

Kegiatan performing arts aku



assalamualaikum

Entri kali ini berkisar tentang aktiviti yang telah saya n geng2 kajian sosial sepanjang minggu yang lepas.Banyak aktiviti yang dilakukan..Bagi melengkapkan silibus elp kami aka english language proficiency kami telah organise satu pertandingan choral speaking dengan PPISM Math yang merupakan 'geng' kami juga walaupun berlainan kos tapi kami satu batch..hihi..

Empat kumpulan telah menghantar wakil.tahniah kepada pemenang iaitu kumpulan ku..hihi..kumpulan lain pun bagus juga.Dalam choral speaking aku pegang watak utama juga la dan cerita ini berkisar sal romeo n juliet..so aku la juliet..tak salah poyo sekali sekala kan..haha

so..skrip tersebut aku sertakan juga disini..hihi


RAHMAN MIOR AND JUDY YEH – A LOVE STORY

KILA: Rahman Mior, oh Rahman Mior my love, where art thou, my Rahman Mior?
FAIZ: I’m under the pinang palm, Judy Yeh, my precious chickabum chickabum bum…

LADIES (G) and GENTLEMEN (B), with great pleasure, we humbly present an adaptation of William Shakespeare’s tragic drama of Romeo and Juliet, or rather…..Rahman Mior and Judy Yeh!
FAREH: Is this a love story?
ALL: YES!
GIRLS: OOooooo…..
ALL: Long-long ago in Kampung Kerinchi, there lived 2 families who despised each other
GIRLS: One of them was the Orang Besar Mior Family
BOYS: And the other was the Yeh
ALL: As fate would have it, Orang Besar Mior had a dashing son, Rahman
GIRLS: OMG!
ALL: And the Yehs had an only daughter, Judy the gorgeous lady.
BOYS: phewiit!
EDAH: Wow…wow..wee…this is so exciting, interesting and thrilling!
ALL: Let’s wait and see!
One night, Rahman Mior and his buddy, Aflin Shaukee, were at the Yeh’s New Year Party.
BOYS: Rahman Mior saw Judy and he fell hopelessly and helplessly in love with Judy Yeh
GIRLS: And when Judy Yeh saw Rahman Mior, she fell helplessly and hopelessly in love with Rahman Mior.
ALL: Oooo….
LELA: Aww.. so romantic!
ZUL: Did they get married?
SYAFA: Pl..ease…This is only the beginning.
ANUAR: Be patient and wait for something’s brewing.
ALL: As mentioned earlier, this is a tragic story. Rahman Mior’s presence at the Yeh’s party caught the eyes of Yeh Kong Er, Judy Yeh’s cousin brother, who’s also her secret admirer.
Seing that Judy was falling for Rahman Mior, Yeh Kong Er swore that he would make Rahman Mior suffer!
MIRA: Oh, no! Was Rahman Mior aware of that?
ALL: Yes…so, Rahman Mior and Judy Yeh decided that they had to marry quickly. Otherwise, their family might stop their matrimony.
They continued to meet secretly, and at last…
GIRLS: Guess what?
ALL: They were married off in Narathiwat.
ZUL: Nara what?
EDAH: Thailand Narathiwat
BOYS: Ohh…but…
GIRLS: Sshhh…
One evening, Yeh Kong Er,
BOYS: That’s Julie Yeh’s cousin brother!
GIRLS: Picked a fight with Aflin Shaukee
BOYS: That’s Rahman Mior’s buddy!
ALL: And Yeh Kong Er thrusted his sword at Aflin Shaukee.
GIRLS: Into his chest…
BOYS: argghh!
GIRLS: His tummy…
BOYS: ARGHH!
GIRLS: and his knee…
BOYS: Ouch!!
FAIZ: OMG!
ALL: Rahman Mior was saddened by the demise of his great buddy. He vowed to seek revenge and that fellow..
SYAFA: Yeh Kong Er…
ALL: Was finally murdered!
FAREH: Oh no! It is too horrible, terrible and vegetable!
SYAMIM: The plot is too violent!
ANUAR: This can’t happen!
LELA: Let’s make some adjustments.
FAIZ: Do you want to listen to the story or not?
(EVERYONE NODDING)
ALL: So, after the killing, Rahman Mior regretted his action.
BOYS: He felt like a fool and the Penghulu banished him from Kampung Kerinchi.
GIRLS: Judy Yeh was heartbroken to be parted from her husband, but nobody cared to challenge the penghulu’s decision.
ALL: In the meantime, Judy’s father arranged to have her married to a rich petroleum tycoon. As he could forsee that petrol would increase by 30 sen per litre in 2010 real soon.
MIRA: But wasn’t Judy already married?
ZUL: Yes, but her father didn’t know.
ALL: Judy was soooo upset. She went to see a bomoh.
KILA: Help….! Help!!!!
ANUAR: Hussh….Hey, don’t over over…
KILA: Ok,ok…Help! Help me oh tok bomoh oii…If not, I’ll go crazy lor!
ANUAR: Drink this potion young lady, you’ll fall into a deep sleep but don’t worry. Everyone would think you’re dead already.
ALL: Hence, Judy drank the potion,gulp,gulp,gulp, and he fell into a deep, deep slumber..Indeed everyone thought she’s gone forever.
EDAH: (crying)
ZUL: Was Rahman Mior aware of what happened?
GIRLS: The bomoh tried to e-mail him but…
BOYS: He forgot to pay his streamyx bill
GIRLS: And thank god he remembered to sms
BOYS: but he didn’t make it, coz no more credit.
ALL: So Rahman Mior didn’t know that his Judy Yeh didn’t actually die. And he rushed to Judy Yeh’s bed side, Cried hysterically when he saw her motionless body.
SYAMIM: warghhh….wargh…..
ALL: It was too loud that Judy Yeh woke up.
FAIZ: You…you still alive!! Hooray!
KILA: (yawning) Honey,why so noisy? Why you chopped off the suspense so quickly? Aiya…
ALL: Anyway, they were soooo happy to be united again. They lived happily ever after and gone was all the pain
SYAFA: But…
LELA: But what again?
KILA: Wait a minute! I thought u said that the story was a tragedy.
ANUAR: A tragedy?
EDAH: nay…It’s a tramedy.
SYAMIM: What? Tramedy??
ALL: Newly derived word in our personal dictionary, tragic comedy.
FAREH: Yeah…yeah…Whatever!
ALL: Ladies (G) and Gentlemen (B), thank you. We hope you like our version of the story.

Event yang ku tempuh

salam

sungguh ini mintak maaf sudah lama sangat2 tidak menulis,entah kenapa sekarang baru ku sedar kewujudan blog ku ni

sory blog sayang,nnt tuan punya anda update tiap2 hari
last post pasal puasa kan
sekarang nak exam ..nanti i tulis lagi ek..bye2


gud luck

Tuesday, August 25, 2009

Selamat berpuasa semua dan marilah berubah

Pos kali ini saya ingin mengucapkan selamat berpuasa kepada semua muslimin muslimat. Masih

tidak terlambat jika saya baru nak ucapkan.hehe.Lama betul tak pos blog..sangat2 busy dengan

kehidupan sehigga saya terlupa untuk menulis di blog saya yang dinamakan " Rencam kehidupan"

yea..ada nama baru..nampaknya semua baru sempena Ramadhan bulan yang berkat nie. Sempena

Ramadhan ni marilah kita berubah dan banyakkan bersabar...bye~

Tuesday, July 21, 2009

sudah lama aku tak menulis

kenapa dah lama aku tak menulis,sebab aku takde mood sangat2 nak menulis,beban kerja yang bertambah n surrounding yang menyampah yang menyebabkan sakit hati yang teramat.well aku dah berubah sekarang, n sebab aku nak berubah tu untuk kebaikan aku jugak,bukan untuk kebaikan orang lain.first step aku berubah ialah ubah environment aku,iaitu aku dah berpindah bilik,ye aku suka diri aku sekarang tanpa sebarang penderaan mental yang tragis ditambah lagi dengan seribu satu penipuan yang jelas aku nampak depan mata aku.aku ialah aku yang takkkan sesekali tunduk dengan rayuan sesiapa selepas ini.kenapa?kerana setahun aku penat,n aku sangat penat.biar je aku tahu darjah kepenatan aku itu,sesungguhnya manusia takkan henti henti membuat aku penat n menyampah..nak kata aku serius,heyyy its me ..beban study yang mencurah ke ladang gandum juga membuatkan aku hepy,tapi satu je yang ganggu hidup aku ialah laptop yang aku tengah taip sekarang.jika aku banyak duit benda pertama aku nak beli ialah laptop,aku nak laptop baru.skit jiwa aku tengah asgment menjelma ,laptop aku buat hal lak.takpe takpe kila kila boleh atasi boleh paksa dirinya supaya dia kuat!!!! be strong girl.sudah la dengan minggu ni,aku nak mulakan hidup baru pula n aku puas hati dengan diri aku sendiri.

Thursday, July 2, 2009

what a speed week

laju nyer sem 3,alamak dah final foundation,pasni masuk degree tua la saya.tidak!! tu je.hahahaa

Sunday, June 21, 2009

sem 3 ku dah bermula

Today sem 3 dah bermula..nyet2..jam berbunyi.haha..hampeh punya jam saya tinggal seminggu dah takde bateri..hahaha..then pukul 7.40 g kelas..macam biasa jalan sorang2...jalan2 sorang2 ni bagus coz ada ong sikit...ooopppss...terjumpa ustaz zaradi..pergi urus kpli masuk jap then masuk kelas.Macam biasa kerja wajib bila sampai kelas,opkos saya akan lap saya punya meja.bukak tingkap luas2 supaya nampak Menara Celcom..haha..ehh...lupa tadi jumpa mam kat foyer,sempat cakap kat mam saya demam but bukan selsema tut..tut...hehehehe...First lesson Pengajian Sosial satu..okey...boleh ikut flow...Pastu bersama mentor kelas saya,blaja bm...okey la...tapi agak keliru sikit pasal nyanyian abjad...but i have my own melody...kalau nak tahu,tadi tetiba teringat lagu formula kimia yang sir saya ajar kat sekolah.....lalallalal...but saya takkan nyanyi dlm kelas.....hobi saya bukan nyanyi lar,dengar lagu boleh gak..blaja punya blaja dah dapat tugasan...seronok juge...tapi hari ni tak cukup kawan sorang dalam kelas,takziah diucapkan buat saudara khairul Ekmal yang kehilangan nenda tercinta..semoga rohnya di cucuri rahmat...okey setakat ni je , i have works to do...a lot of works..but yang paling penting saya suka time dalam kelas,saya seronok belajar,saya seronok menjadi diri saya seorang pelajar kajian sosial...Syakila ,i love u..hakhak...study2 then kamu akan tenang....

Saturday, June 20, 2009

i dont mind

i dont mind merupakan perkataan yang boleh kita ertikan sebagai saya tak kisah.Saya tak kisah ni macam boleh kata malas aku nak ambil peduli.Kadang2 kita terpaksa cakap i dont mind dalam situasi tertentu memandangkan kita malas nak fikir dah.ikut laaa...(bagi orang yang berputus asa)Sepatutnya dalam konteks ini , kita jangan la berputus asa.Banyak lagi benda yang harus dilakukan.Macam saya mengalami pelbagai macam benda yang happen,tapi kita kena sabar walaupun kadang2 benda tu hampir memijak kepala kita.Segala macam benda yang terjadi sepatutnya tidak disimpan di dalam hati dan kita terpaksa memulakan hidup yang baru.Adakah anda suka memulakan hidup baru?Adakah permulaan hidup baru itu terjadi kerana benda sedih atau sekadar esok Tahun Baru.Saya lebih seronok kerana setiap hari adalah hari yang baru bagi saya.Esok merupakan sem yang baru,sem 3,yakni sem yang terakhir time foundation nie.Bermakna tinggal 4 tahun lagi waktu pengajian.Adakah gembira masuk sem baru atau takut ingin mengambil result.Kadang2 payah nak cakap pasal perasaan nak amik result nie.Ianya merupakan benda yang harus disimpan di dalam hati,hanya kita saja tahu itu lebih mudah dan simple.Kadang2 melakukan transformasi itu lebih meyakinkan diri.Dalam menunggu sem nak masuk nie,terpaksa datang awal ipba,i have a lot of works to do...Its killing me...but i think i can do it.Ntah pape la ,kita kene belajar terima situasi genting.Apa yang pasti disiplin merupakan tunjang utama untuk saya kekalkan prestasi.Erm,apa yang saya kene lakukan setiap kali online sekarang,mmmm menguruskan blog saya,itu pentinf,blog saya ini seperti diari kehidupan saya,rencam saya nak membebel sikit..hehehhe..Sebenarnya menjadi seorang yang pendiam merupakan perkara yang best sekarang.Juga best menjadi ahli pemikir yang terbaik.Sekarang mungkin jika pada waktu saya akan o9,urus blog saya,blog kelas saya,itu sememangnya WAJIB.Setelah mendapat mandat,saya harus laksanakan tugas saya.Kemudian check ikatan hati yang baru saya join dari cikgu saya..Seronok dan menenangkan.kalau saya boring pulak n nk jawab kuiz yang pelik2,saya akan duduk depan laptop bukak facebook saya n jawab la kuiz2 itu...sambil ketawa sorang,bukannya tak betul,tapi ketawa ialah terapi yang mujarab sebenarnya..Friendster pulak macam kadang2 je bukak untuk balas komen..agak lambat fs ni.huhu..ooopppps saya tulis banyak pulak sekarang,saya belum lunch lagi..huhuhuhuhu..makan jgn tak mkan....tapi nak makan apa......sekarang misi mencari mkanan.hehe...okey la saya berdoa supaya sem baru ini akan mendapat keberkatan...amin........

ipba! im home

dah sampai ipba
need to uruskan pendaftaran kpli
hope semuanya berjalan dengan lancar
selamat datang kepada semua kpli
selamat study
huhu
sem 3
lusa dah nak mula
how come? a lil bit scary..
but i miss my lecturer a lot..ngee...
mam kasi ampun ya result exam saya...saya dah cuba..huhu...im still at my previous room masa sem 2,buat masa sekarang,nak susun buku.makin tambah sem,makin tambah buku,seronok!!!
dah sampai ipba,rindu masakan mama..but,i can cook..nak masak carbonara spageti pon sedap juga...he3...
apa lagi nak buat ea,banyak dalam list,but kita boleh satu2....relaX.

Tuesday, June 16, 2009

WHY IS DIGGING?

Dalam post ini perkataan digging digunakan?serius nyer apabila perkataan ini digunakan sebagai term utama bagi blog saya.

Lepas ni saya akan memulakan kerja-kerja digging saya tetapi secara halus n sopan menggunakan cangkul yang ada~ahakz i noe dat kenapa digging ni payah,n saya rela n redha kalau nak digging ni memang payah dan saya sanggup...

wut a boring hols..gosh kenapa tak buat dua hari je cuti?huuhu..i am really afraid of my examination result,guess why, i think i had make a mistake on my answer sheet...ampun2......sem 3...sem 3...saya tak sabar sangat,why ?sebab i have somthing new to share about...pape pun ntah la, terima je la.....went to Kl again 2 minggu lepas.then g Perak....tu jee la xtvt yang ntah apa-apa sepanjang cuti yang langsung tak bagi makna apa-apa...sem 2 nie penting,kalau jadi pape kat time foundation ni, i am going to digging my self plak.huhu....


ya allah kurniakanlah kejayaan kepada kami semoga kami berjaya,ampunkan lah dosa-dosa kami.......amin.......

Wednesday, May 27, 2009

exam dah habis

exam dah habis.apa perasaan anda?seronok atau takut dengan result,pape pon sem 2 nie menuntut kesabaran yang tinggi.macam nak study untuk sem 3 plak.rangka misi visi pencetus revolusi minda.dig it!huhu
thanks buat maam bagi saya makan kari.sayang maam.....

Friday, May 22, 2009

saya mengidam

saya nak makan seri muka..setelah melakukan operasi mencari kuih seri muka, tapi tak jumpa..so saya amik keputusan nak masak kuih nie...

resepi seperti berikut

Bahan-bahan ( size loyang 22cm / 3'' )

  • Bahan lapisan bawah:-
  • 500gm beras pulut(kat midvalley akan dicari)
  • 400ml santan cair
  • 1 st garam
  • 2 sm minyak
  • Bahan lapisan atas:-
  • 120gm tepung gandum
  • 3 sm tepung jagung
  • 140gm gula
  • 3 biji telur
  • 450ml santan pekat
  • 1/2 st garam
  • 300ml air + 10 helai daun pandan dikisar utk dijadikan air pandan (bagi yg tak mudah nak dptkan daun pandan..boleh digantikan dgn 1 st pandan paste)daun pandan nak mintak kat sape ea...huhu

Cara-cara

  1. Untuk lapisan bawah:-
  2. A) Sediakan kukusan terlebih dahulu. Biarkan air mendidih.
  3. B) Bersihkan beras pulut dan direndam selama 10-20min.
  4. C) Toskan beras pulut. Tak perlulah lama2 sekejap je pon boleh.
  5. D) Satukan semua bahan2 didlm loyang dan dikacau sedikit agar minyak dapat diratakan.
  6. E) Kukus diatas kukusan yg telah sedia mendidih selama 20-30min.
  7. F) Keluarkan loyang dari kukusan dan ratakan permukaan pulut tadi. Siap untuk dilapis dgn lapisan atas.
  8. Untuk lapisan atas:-
  9. 1) Pukul gula bersama telur hingga kembang..sikit je pon boleh.
  10. 2) Masokkan santan yg telah dilarutkan bersama garam. Diikuti dgn air pandan dan dipukul/dikacau lagi...
  11. 3) Akhir sekali ayakkan tepung gandum & tepung jagung ke dlm adunan tadi. Dipukul/dikacau lagi agar tidak berbiji. Hendakla ditapis adunan ini dan siap untuk dikukus!!
  12. 4) Sekali lagi dgn kukus yg sedia mendidih tapi INGAT api biar sederhana aje...letakkan loyang yg berisi pulut tadi tu....kedlm kukusan dan dgn perlahan tuangkan lapisan atas. Kukus la selama 45min atau 1jam....
  13. PERINGATAN...kuih ini hendak la betol2 sejuk barula mudah dipotong n cantik dihidangkan..bagi suri rumah nak masak banyak2 pon boleh, bagi student dicadangkan masak untuk dua orang,makan dengan mon cheri kat taman..hehe

Wednesday, May 20, 2009

my love


i am ur teddy bear....
i love u
u makes my life happy
thank you
LOVE U!
teddy bear........~~~~~

Saturday, May 16, 2009

i love u

si tu l'avoues.......

Sunday, May 10, 2009

hidup macam boling


hidup macam bola boling kadang-kadang sebab kita kena memecahkan sesuatu untuk mendapatkan hasilnya iaitu sritke..hehe..dan saya berjaya mendapatkan strike selepas jatuh ..huahuua..sedap gelakkan adekila yer..takpe anyway enjoy that day, even tangan nak tercabut angkat bola yang berat..kepada saya punya team,well kita dah buat yang terbaik..bagilah hamper kat adekila ek..haha..pengalaman yang pertama,jam kredit dah cukup..hanya yang tinggal ialah exam........wish me luck everybody....

Tuesday, May 5, 2009

im sick

why im sick?
because i have a lot of works to do
why all of this happen to me
my health
actually im concern with my health
but why im still sick
please give me something to become normal again
sick...........
i will die soon because i am sick
oh no..................
god.....
bless me.....
tolong -tolong berikan saya kekuatan.......................

Monday, May 4, 2009

gastrik di picc


tepat jam 5 pagi saya bangun nak bersiap pergi picc
lepas kejutkan kawan2..cam mak pulak kadang2.takpela..bertolak kul 6.30 pagi tapi before gi tu saya tak makan...minum air jer..ingat dapat la tahan.tapi rupanya lepas je amanat dari menteri pelajaran ,adus pedihnya perut saya..time makan pagi la saya makan sikit just kuih seri muka je sikit..tetiba rasa nak muntah...urkh...saya tak dengar pon amanat, saya tertido atas kerusi....huhuhuhuhhu....ramai gak yang tido.....yang sihat pon tido gak..saya sempat la jugak amik gambar, tapi amik gambar sebelum sakit..selepas sakit saya takde mood nak amik gambar...langsung tk ada ubat dalam simpanan...petang ni saya ada gerko hoki..jangan saya pengsan sudah kat turf...dah penat pengsan tahun ni....sakit2............................
inilah gambar2 di picc...escape from shive darshine class....huhu

Saturday, May 2, 2009

resepi memasak bersama syakila

ikan sweet sour
bahan-bahannya:

1 ekor ikan bawal dilumur dengan kunyit atau dilumur dengan garam juga sedikit tepung jagung

3 biji bawang merah ditumbuk

1 hiris halia dihis panjang2

1 biji tomato dipotong dadu

1/2 biji cili capsicum dipotong halus

1 biji bawang besar dipotong halus

2 sudu besar sos tomato

2 sudu besar sos cili

1/2 lobak merah dipotong dadu

1/3 timun dipotong dadu

sedikit bunga kobis sebagai hiasan

sedikit nenas dipotong halus

sedikit garam dan gula secukup rasa

cara-cara:

ikan yang dilumur tadi digoreng sehingga garing..tos kannya

tumis bawang yang ditumbuk dan bawang besar

masukkan sos cili dan sos tomato...kacau...masukkan biji capsicum dan sayuran lain..masukkan air jika terlampau pekat

Biar mendidih...masukkan garam dan gula...angkat dan tuang ikan yang digoreng tadi...

selamat mencuba

Friday, May 1, 2009

sy nk blk dungun...


saya nak balik dungun sebenarnya
my hometown
bila saya dengar ank sedara saya ada kat umah
huhu
lama tak tengok iman...iman..dah pandai merangkak ye...
huhu...alang kol syirah, tapi syirah tak nak cakap ye
takpe takpe nanti alang balik cuti bulan 5 malas alang main kejar kejar ngan syirah...uhuk.uhuk..
saya jugak nak makan makanan yang mama saya masak...huhu..dah lama saya asyik makan yang kat cafe kantin n scud...exam dah dekat, saya kena study..banyak lagi benda tak setel..
i miss my family...huhuhuu...my abah also...
tiap petang saya kena ganti kelas KB
belom lagi berhempas pulas dengan benda lain
~takpelah~Good luck~tabahkan hati...pas exam..jom balik DUNGUN!!!!!!!!!

Thursday, April 30, 2009

this week

what i want to say about this whole week
it is like a disaster when i must tell to myself that everyday i should try something new..
sunday to saturday
no PJ
but has asgment-
KB-also asgment
my major subject also ......huhu...
i am a girl
i must have confident
like Dr.Suraya said to me last tuesday at the foyer
you must always smile although there is a lot of problems
before that, she looks at mt matrix card to know my name
i talked to her for a while and i said im not teslian, im pism student and smile to her with my blurred face..hehe..how innocent i am.huahua.

actually bukan tak nak senyum, dah greet beliau, hello maam..tapi disebalik senyuman itu dia dapat guess that i have a problems
just a small problem
but dah settle
as usual
study problems
kawan2 jom study!

Friday, April 24, 2009

berita gembira~



tajuk: Pelajar MRSM TUN Ghafar Baba ,Melaka menang pertandingan di Texas...



hari ini pukul 6.30 saya sms ayah saya bagitahu saya nak g exam muet mintak restu...then setelah berusaha saya pergilah ke tower blok untuk exam muet pada pukul 7 .15 pagi..berdebar nyer...paper pertama comprehension di mana saya kena jawab 6 petikan dalam masa satu jam setengah agaknya.hehe.saya tak bawak jam, nasib baik ada jam di dinding..pastu writing..tajuk social ills..thank god because my social studies lecturer has taught me about social ill in my subject..ngee..walaupun begitu, berlaku sedikit kecelaruan disini apabila saya agak nak terkantoi untuk jawab question one because saya jawab question two dulu..huhu..yang paling orang ramai takut ialah part listening..maklum la kami bukan budak tesl so tak la dapat tangkap sangat apa cd tu cakap, nasib baik telinga sudah dikorek..hehe..so dapatla dengar n paham..apapun kat cini, usaha sudah,doa yang tinggal dan berharap dapat band yang terbaik..aii cakap pasal berita gembira kat title saya nie, tadi baru dapat berita gembira sepupu saya menang pertandingan reka cipta kat texas..tahniah buat beliau, ijam chaiyok2..semoga kejayaan nya dicontohi ahli keluarga yang lain..gud luck ur spm akhir tahun nie..do ur best...

Wednesday, April 22, 2009

this is my project..upcoming project..thanks my cousin..korang sume bagi kerjasama time cuti hari tu..shah,ifran, ekin, amir n hanie..ni sume cousin2 kila yang comel

bersama rakan seperjuangan


yang ni gambar kagum johor...lupa nak upload.ngee..dua dari kiri, syazana striker, kila defend..yang dua orang baju biru marina n saida olahraga.walaupun kalah tetap tersenyum.huhu..yang paling best boleh buat flick!

subjek PJ best


setiap hari khamis aku tertunggu tunggu subjek PJ..dulu time skolah memang tak suka PJ sebab kena bawak baju sukan dalam beg n kena tukar balik.

tapi semenjak duk IPGM KBA ni aku suka PJ..n hari ini kita orang terkejut jugak dengan imej baru en.hamzah dengan rambut barunya..cayalah en.hamzah..jadi bersemangat kami PJ sebab tengok rambut baru En Hamzah ( pensyarah PJ aku yang ajar kita orang buat senaman yang pelik2 n tak penah kitaorang tahu sbelum ini..en. hamzah orang jawa tapi takde slang jawa,hehe

hari ini ingatkan ada test lari 2.4km, tapi hari ini main permainan tradisional.before main tu, kita cam bese warming up kang terkehel kaki tangan, t tak le amik exam muet..ngeee...
pastu kita orang main galah panjang, ayam musang, kereta sorong..haha, main kereta sorong aku partner ngan kak saida, ksian dia tak le angkat aku, berat katanya..tak larat...baru je aku nak jalan cam scorpion, kita orang jatuh.banyak kali gak jatuh..takpe, pasni adik kila kila ( nama glamer dalam kelas ppismp ks cohort 5 ) akan kuruskan sikit badan n buang sport rim.haha..tapi aku pon tak larat nak angkat saida sebab aku gelak je kuat..haha..kak saida pon jatuh jugak..ngee..maaf ye kak

time main ayam musang, sape jadi ayam?haha..syafa a.ka. fa je nama manja yang aku kasi kat dia.dia jadi musang stelah diundi.muahaha..aku yang jadi anak ayam yang cute peluk je kak lela kuat2, sebab apa aku peluk kuat, sebab aku tak nak nanti aku kena,then aku terpaksa kejar korang sume, aku tak larat la nak lari2 nie..haha

then nuar ( bakal kapten hoki ipba) yang tu pert cakap, jadi musang n buat aksi cam lembu nak tanduk mangsa..hua,hua..nuar nuar ko jadi musang la bukan lembu..lawak la ko

then main galah panjang..aku tak bape paham nak main camne,so aku sorak n lompat2 je lebih.hehe.pastu main bola selipar, faiz lari laju gler.pelari umah biru tu.cayalah ko faiz, ko jadi atlet harapan hari ini.then before kelas berakhir, kami dapat asgment kena reka game.aku sekali group ngan kakak kesayangan aku, kak zack la.ngee..jom kak kita buat asgment sma2.sok aku kena bentang alat bantu mengajar Bm aku,aku teruja sangat..sebab aku suka kat slide n hasil kerja kumpulan aku..sume dedikasi..n bagi kerjasama..bagus!

so pengajarannya disini, PJ tu bukan setakat lari2 bust also include of permainan tradional n pegerakan yang diluar kotak fikiran..pasni jom kita bersukan.hari jugak aku dapat jersi PJ aku namanyer kila no 18..kenapa nama kila,sebab dalam kelas orang panggil kila singkatan nama syakila.panjang ea nama tu? aku pilih no 18 sebab besday aku 18/9/1990.simbolik kepada besday n umo 18 jugak la aku mulakan hidup baru sebagai student di IPGM KBA ni..

Tuesday, April 21, 2009

kagum-MuET-assingment-exam!!!!!!!huhu



kagum johor
meninggalkan kenangan bersukan
walaupun kalah hoki tetap bagi kesan
kecederaan di kaki

tapi amik gambar je banyak
haha
menang bergambar je
takpe usaha lagi kat sarawak nanti

muet hari sabtu nie
harap2 lancar
walaupun berdebar

assingment dah lepas
walaupun tahap gergasi buat
huhu
thnks lect yang bnayk bagi tunjuk ajar n komen

exam
akan datang
kena berusaha
doa berjaya

Tuesday, April 7, 2009

damn

damn damn damn damn.............that's all before i sleep tonite!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sunday, March 8, 2009

mahasiswa terkini

bagi saya
Belajar sambil mencabar,pengetahuan tidak berjuntai seperti pisang,bangsamu tidak termampu tanpa pemimpin,biarlah mahasiswa mencabar asalkan sambil itu mereka belajar
selain itu
mahasiswa seharusnya menjadi,conscience of majority berlandaskan prinsip murni,kita harus mempunyai keberanian dan kebijaksanaan tidak meluru menghentuk tembok dan tidak menyorok gaya si bacul.....(harap maap menggunakan bahasa yang kasar)

salam maulidur rasul

adapun aku, lahir sebagai insan kepunyaan...
tetap aku mencari makna kesendirian...menjejaki nilai apanya 'aku'... merungkai rahsia siapalah 'aku'...

pantaskah aku menginjak telapak, lalu mengorak langkah...?
sedangkan aku sendiri masih beku, masih tertegak kaku...

yang pasti... ada kekuatan yang perlu aku selongkari..untuk meleburkan apa yang tersembunyi...
agar akan terbina di saat nanti, generasi rabbani... generasi yang alur rentaknya beracu kepada yang hakiki...

lalu lahirlah jiwa-jiwa murabbi...
jiwa-jiwa mereka yang jitu...
dalam kelompok peluru ilmu itu...terperosoklah 'aku',
kerana itulah kehendak Allah yang satu...

puteri gunung ledang-teater oh teater

Puteri Gunung Ledang is a 2004 Malaysian epic fantasy period film directed by Saw Teong Hin and based on a Malay legend about a Princess who lived on top of Gunung Ledang and a Malaccan Sultan's effort to court her. The film stars Tiara Jacquelina, M. Nasir and Adlin Aman Ramlie, and is produced by Shazalli Ramly.

Plot

Set in the late 15th century Sultanate of Malacca and the Javanese kingdom of Majapahit, against a backdrop of war and mysticism, the film is about the forbidden romance that blossomed between Gusti Putri, a Javanese Hindu princess, and Hang Tuah, the famed Malay Muslim warrior from Melaka.

Gusti Putri Retno Dumillah (Tiara Jacquelina), a princess of the Majapahit Kingdom, has fallen in love with one of Malaccan warrior Hang Tuah (M. Nasir). The Princess leaves her assigned palace life without the consent of her king, travelling to Mount Ledang in the hopes of being reunited with her beloved.

Soon after the princess’ parting, Majapahit is attacked by the Kingdom of Demak. Desperate to quell the invasion, Gusti Putri's brother and King, Gusti Adipati Handaya Ningrat (Alex Komang), offers his sister's hand in marriage to the Prince of Demak. Her absence renders this solution impossible. The King's only hope for security is to forge an alliance with the Malaccan Sultanate by offering his sister's hand in marriage to Sultan Mahmud Shah of Malacca.

Hang Tuah is ordered to head the royal delegation to present the royal proposal to Gusti Putri. The warrior leads the convoy up Mount Ledang. Gusti Adipati is angry that Hang Tuah is getting in his way and invokes supernatural powers to combat him. Despite his supernatural prowess, he is defeated by Hang Tuah and his magical Taming Sari kris. The injured Gusti Adipati expresses that the fate of his country is more important than love, and Hang Tuah's meddling has destroyed his only hope of saving his people. The guilty Hang Tuah resigns from his post as Admiral and cast his Taming Sari kris into the river, never to be found again.

After a fleeting reunion, the Princess is aware that her beloved's foremost duty is that of a warrior. Despite confessing his love for her, Hang Tuah will not forsake the Sultan's wishes. Brokenhearted, she agrees to marry the Sultan on the proviso that he is able to fulfill seven prohibitive conditions:

  • A bridge made of pure gold from Malacca to Mount Ledang;
  • Another bridge made of pure silver from Mount Ledang to Malacca;
  • Seven trays (dulang) of the hearts of mosquitoes;
  • Seven trays (dulang) of the hearts of the germs;
  • Seven jars (tempayan) of the juice of young betel nuts (Note: Young betel nuts do not have juice);
  • Seven jars (tempayan) of the tears of the virgins
  • One bowl of blood from his fondest and only son, Sultan Ahmad.

When the Sultan learns of the Princess' prohibitive conditions, he is more determined to marry her. But before he can draw blood from his son, a mental projection of Gusti Putri appears before him, explaining that her conditions were in fact an indirect refusal of his proposal. The angered Sultan plants a curse on her, stating that from next sunlight whomsoever sees the princess will die coughing blood.

Hang Tuah, having heard of the curse of the Sultan from the Bendahara, rushes to Mount Ledang to see her one last time. He only arrives after the sun has risen, but Gusti Putri reveals herself to him. It is unknown what their final fate will be.






PeMInat SeTIa...